[Bitrepository-devel] Checksum overvejelser

Kim Teglgaard Christensen ktc at statsbiblioteket.dk
Thu Sep 22 15:20:02 CEST 2011

Som aftalt på video mødet i onsdags så har jeg kigget lidt på
checksummer i protokollen. Jeg har også haft en lille snak med Bolette
for bedre at kunne forstå hvorfor tingene er lavet som de ser ud lige
pt.

For at forstå checksum delen har jeg tegnet ned hvordan de enkelte
elementer er. Jeg har ved hæftet diagrammerne til næste onsdags video
møde agenda ( https://sbforge.org/display/BITMAG/2011-09-28+Videomeeting
). På diagrammerne er der en oversigt over hvordan de fra XSD'erne
genererede java klasser er for GetChecksumsFinalResponse og
PutFileRequest. Der er kun taget de dele med som er relevant for
checksum delen.
Som det kan ses er der en del data som er redundant, og der er anvendt
en del lister rundt omkring.

Jeg har som sagt haft en snak med Bolette om hvorfor protokollen ser ud
som den gør.
-- De redundante data hænger sammen med, at der er et ønkse om at have
tingene samlet. Forstået på den måde at der eksempelvis lige ved siden
af checksum værdien er hvilken fil der er tale om, men et andet sted i
beskeden er der en liste med fil ID'er.

-- En liste med checksum specifikationer er tænkt i det tilfælde at man
har mulighed for at anmode om flere forskellige typer af checksums så en
pillar har mulighed at tage den første type som den understøtter eller
kan levere. For eksempel kunne det være en checksum pillar som har en
SHA1 checksum gemt, men ikke en MD5.
Det er ikke utænkeligt at der er flere årsager til dette valg, men det
var sådan jeg forstod det på Bolette.

-- På et mere generelt niveau (altså ud over checksums) så er
protokollen specificeret til at tage alle de hjørnetilfælde med som der
kunne tænkes på.

Når ovenstående er sagt, er der noget som skal laves om?

Jeg kan ikke svare for jer andre, men har selv en ubendig lyst til at
finde en machete eller buskrydder frem og skære den del af protokollen
ind til benet. På den måde får vi en protokol med det vi har behov for,
frem for en protokol som dækker meget mere generelt.
Da jeg snakkede med Bolette, var jeg inde på hvor jeg kunne finde på at
lægge snittet, og det var hun vidst ikke alt for glad for.
Anyways, der er to diagrammer med forslag til hvordan checksum delen
kunne se ud hvis jeg får min vilje ;)
Tyg lige lidt på det til på onsdag så kan vi tage snakke der.

Mvh Kim